کد مطلب:976 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:310

چیزهائی که باید برای آنها وضو گرفت
مسأله 322 ـ برای شش چیز وضو گرفتن واجب است: اول ـ برای نمازهای واجب غیر از نماز میت. دوم ـ برای سجده و تشهد فراموش شده، اگر بین آنها و نماز حدثی از او سرزده مثلاً بول كرده باشد، و از برای سجده سهو، واجب نیست وضو بگیرد، لكن اگر رجاءاً بگیرد خوب است. سوم ـ برای طواف واجب خانه كعبه. چهارم ـ اگر نذر یا عهد كرده یا قسم خورده باشد كه وضو بگیرد. پنجم ـ اگر نذر كرده باشد كه جائی از بدن خود را به خط قرآن برساند. ششم ـ برای آب كشیدن قرآنی كه نجس شده، یا بیرون آوردن آن از مستراح و مانند آن در صورتی كه مجبور باشد، دست یا جای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند، ولی چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بی احترامی به قرآن است، باید بدون اینكه وضو بگیرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بیرون آورد، یا اگر نجس شده آب بكشد.



مسأله 323 ـ مسّ نمودن خط قرآن، یعنی رساندن جائی از بدن به خط قرآن برای كسی كه وضو ندارد حرام است، و احتیاط واجب آن است كه موی خود را هم به خط قرآن نرساند، مگر آنكه بلند باشد، ولی اگر قرآن را به زبان فارسی یا به زبان دیگر ترجمه كنند مس آن اشكال ندارد.



مسأله 324 ـ جلوگیری بچه و دیوانه از مس خط قرآن واجب نیست، ولی اگر مس نمودن آنان بی احترامی به قرآن باشد، باید از آنان جلوگیری كنند.



مسأله 325 ـ كسی كه وضو ندارد، بنابر احتیاط واجب حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی نوشته شده باشد، مس نماید، و احتیاط مستحب آن است كه اسم مبارك پیغمبر و امام و حضرت زهرا علیهم السلام را هم مس ننماید.



مسأله 326 ـ اگر پیش از وقت نماز به قصد اینكه با طهارت باشد، وضو بگیرد یا غسل كند صحیح است، و نزدیك وقت نماز هم اگر به قصد مهیّا بودن برای نماز وضو بگیرد اشكال ندارد.



مسأله 327 ـ كسی كه یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب كند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او صحیح است.



مسأله 328 ـ مستحب است انسان برای نماز میت و زیارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم امامان علیهم السلام وضو بگیرد، و همچنین برای همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و نیز برای مسّ حاشیه قرآن و برای خوابیدن وضو گرفتن مستحب است، و نیز مستحب است كسی كه وضو دارد دوباره وضو بگیرد، و اگر برای یكی از این كارها وضو بگیرد، می تواند هر كاری را كه باید با وضو انجام داد به جا آورد، مثلاً می تواند با آن وضو نماز بخواند.